از تعمیر تا تامین قطعات سخت افزار را از ما بخواهید...

تست سلامت باتری آیفون | طول عمر باتری آیفون

باتری آیفون و عملکرد آن

همانطور که میدانید یکی از مواردی که در طراحی گوشی های آیفون همیشه شاهد آن بودیم،ظرافت در کنار کارایی میباشد.این موضوع تنها بواسطه ترکیب فناوری های پیشرفته و مهندسی پیچیده امکان پذیر است. یکی از موارد در طراحی گوشی های آیفون، فناوری باتری و عملکرد آن است. باتری ها فناوری پیچیده ای دارند. همه باتری‌های قابل شارژ،مصرفی هستند و طول عمر محدودی دارند و در نهایت ظرفیت و عملکرد آن‌ها کاهش می‌یابد به طوری که نیاز به تعویض دارند.طول عمر باتری های آیفون بسته به چگونگی نگهداری شما از گوشی و باتری،چگونگی شارژر کردن و.. بستگی دارد.

باتری های لیتیوم یونی آیفون

در طراحی و ساخت باتری های آیفون از فناوری لیتیوم یونی استفاده شده است که در مقایسه با نسل‌های قدیمی‌تر فناوری باتری، باتری‌های لیتیوم یون سریع‌تر شارژ می‌شوند، دوام بیشتری دارند و ظاهر کوچک تر و نازک تری دارند. فناوری لیتیوم یون قابل شارژ در حال حاضر بهترین فناوری موجود برای باتری ها وسایل الکترونیکی در دنیا میباشد.

چگونه عملکرد باتری آیفون را به حداکثر برسانیم

“طول عمر باتری آیفون” در حقیقت زمانی به اتمام میرسد که باتری دیگر کارایی مناسب را نداشته باشد.از طرفی دیگر طول عمر باتری هنگامی که به پایان برسد معمولا نشانه هایی نیز دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

  • خاموش شدن ناگهانی آیفون
  • شارژر نشدن آیفون
  • پرش درصد شارژ آیفون
  • باد کرد باتری آیفون

یکی از عواملی که بر طول عمر باتری آیفون تأثیر می گذارد، چگونگی استفاده شما از گوشی و یا نحوه شارژ کردن آن میباشد،از این رو راهکار هایی وجود دارد که به شما کمک میکند تا بتوانید طول عمر باتری خود را افزایش دهید رعایت نکاتی در هنگام شارژر کردن آیفون میباشد. طول عمر باتری آیفون در حقیقت به “سن شیمیایی” آن مربوط می شود، و ارتباطی به زمان ندارد.
سن شیمیایی باتری آیفون به عوامل زیر ارتباط دارد:

  • تعداد دفعات شارژ و دشارژ باتری
  • استفاده از شارژر اورجینال آیفون
  • استفاده از کابل شارژر مناسب
  • شارژ نکردن آیفون در محیط گرم
  • قرار ندادن باتری آیفون مقابل نور خورشید
  • قرار دادن آیفون در حالت شارژ برای مدت طولانی

چه زمانی طول عمر باتری آیفون به پایان میرسد؟

تمام باتری های قابل شارژ اجزای مصرفی هستند که با افزایش سن شیمیایی کارایی آنها کاهش می یابد.

همانطور که باتری‌های لیتیوم یونی از نظر شیمیایی پیر می‌شوند، میزان شارژی که می‌توانند در خود نگه دارند نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه نسبت به روز اول باتری زود تر شارژر میشود. این را می توان حداکثر ظرفیت باتری نامید(اندازه گیری ظرفیت باتری نسبت به زمانی که باتری نو بود). علاوه بر این، توانایی باتری برای ارائه حداکثر عملکرد لحظه ای یا “پیک توان” ممکن است کاهش یابد. برای اینکه یک تلفن به درستی کار کند، وسایل الکترونیکی باید بتوانند انرژی آنی باتری را تامین کنند. یکی از ویژگی‌هایی که بر این انتقال انرژی آنی تأثیر می‌گذارد امپدانس باتری است. باتری با امپدانس بالا ممکن است نتواند انرژی کافی را برای سیستمی که به آن نیاز دارد تامین کند. اگر باتری دارای سن شیمیایی بالاتر باشد، امپدانس باتری می تواند افزایش یابد. امپدانس باتری در حالت شارژ کم و در محیط با دمای سرد به طور موقت افزایش می یابد. هنگامی باتری دارای سن شیمیایی بالاتر میباشد، افزایش امپدانس قابل توجه تر خواهد بود. اینها ویژگی های شیمی باتری است که در تمام باتری های لیتیوم یونی در صنعت مشترک است.

هنگامی که برق از باتری با سطح امپدانس بالاتر کشیده می شود، ولتاژ باتری به میزان بیشتری کاهش می یابد. قطعات الکترونیکی برای عملکرد صحیح به حداقل ولتاژ نیاز دارند. این شامل حافظه داخلی دستگاه، مدارهای برق و خود باتری است. سیستم مدیریت توان،توانایی باتری برای تامین این نیرو را تعیین می کند و بارها را به منظور حفظ عملیات مدیریت می کند. هنگامی که عملیات دیگر با قابلیت های کامل سیستم مدیریت توان پشتیبانی نمی شود، سیستم برای حفظ این قطعات الکترونیکی خاموش می شود. اگرچه این خاموش شدن از منظر دستگاه عمدی است، اما ممکن است توسط کاربر غیرمنتظره باشد.

 خاموش شدن غیرمنتظره باتری آیفون

یکی از مشکلاتی که ممکن است با بالا رفتن طول عمر باتری آیفون با آن مواجه شوید خاموش شدن ناگهانی آیفون میباشد.آیفون با ایجاد سیستم مدیریت عملکرد باتری باعث میشود تا از خاموش شدن ناگهانی باتری جلوگیری کند.

این مدیریت عملکرد باتری با بررسی مواردی مانند دمای دستگاه، وضعیت شارژ باتری و امپدانس باتری کار می کند. سیستم عامل iOS به صورت خودکار حداکثر عملکرد برخی از اجزای سیستم مانند CPU و GPU را مدیریت می کند تا از خاموش شدن غیرمنتظره جلوگیری کند. در نتیجه، بارهای کاری دستگاه به خودی خود متعادل می شود، و اجازه می دهد تا وظایف سیستم را به طور هموارتر توزیع کنند.

برای بهینه تر شدن سیستم مدیریت عملکرد باتری میتوانید موارد زیر را نیز انجام دهید:

  • زمان راه اندازی برنامه را طولانی تر کنید
  • هنگام پیمایش، نرخ فریم را کاهش دهید
  • کاهش نور پس زمینه (که می تواند در مرکز کنترل نادیده گرفته شود)
  • صدای بلندگو را تا -3dB کاهش دهید
  • کاهش تدریجی نرخ فریم در برخی از برنامه ها
  • در شدیدترین موارد، فلاش دوربین غیرفعال می شود که در رابط کاربری دوربین قابل مشاهده است
  • برنامه‌هایی که در پس‌زمینه به‌روزرسانی می‌شوند ممکن است پس از راه‌اندازی نیاز به بارگیری مجدد داشته باشند

توجه کنید که برخی از عملکرد های آیفون تحت تأثیر ویژگی مدیریت عملکرد باتری قرار نمی گیرند که شامل موارد زیر میباشد:

  • کیفیت تماس تلفن همراه و عملکرد شبکه
  • کیفیت عکس و فیلم گرفته شده
  • عملکرد GPS
  • دقت مکان
  • حسگرهایی مانند ژیروسکوپ، شتاب سنج، فشارسنج
  • Apple Pay

اگر باتری دستگاه از نظر شیمیایی به اندازه کافی قدیمی شده باشد، تغییرات مدیریت عملکرد ممکن است ماندگارتر باشند. این به این دلیل است که تمام باتری های قابل شارژ مصرفی هستند و طول عمر محدودی دارند و در نهایت نیاز به تعویض دارند. اگر تحت تأثیر این موضوع هستید و می خواهید عملکرد دستگاه خود را بهبود ببخشید، تعویض باتری دستگاه می تواند کمک کننده باشد.
شما میتوانید برای تعویض باتری آیفون از خدمات مجموعه iFixit استفاده نمایید.

 

بهینه سازی عملکرد باتری برای iOS 11.3 و بالاتر

در ورژن iOS 11.3 و نسخه های ios بعدی ویژگی مدیریت عملکرد باتری را با ارزیابی دوره ای بهبود می بخشد. اگر سلامت باتری بتواند از حداکثر توان مورد نیاز مشاهده شده پشتیبانی کند، میزان مدیریت عملکرد کاهش می یابد. اگر یک خاموشی غیرمنتظره دوباره رخ دهد، مدیریت عملکرد افزایش خواهد یافت. این ارزیابی ادامه دارد و امکان مدیریت عملکرد سازگارتر را فراهم می‌کند.

در آیفون 8 و نسخه های جدیدتر از طراحی سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفته تری استفاده می کند که برآورد دقیق تری از نیازهای برق و توانایی باتری برای به حداکثر رساندن عملکرد کلی سیستم ارائه می دهد. این امکان یک سیستم مدیریت عملکرد متفاوت را فراهم می کند که با دقت بیشتری به iOS اجازه می دهد تا خاموش شدن غیرمنتظره را پیش بینی کند و از آن جلوگیری کند. در نتیجه، تأثیرات مدیریت عملکرد ممکن است در آیفون 8 به بعد کمتر قابل توجه باشد. با گذشت زمان، باتری های قابل شارژ در تمام مدل های آیفون از ظرفیت و عملکرد اوج خود کاسته شده و در نهایت نیاز به تعویض خواهند داشت.

سلامت باتری آیفون

 

در iPhone 6 و نسخه‌های جدیدتر، iOS 11.3 و نسخه‌های جدیدتر،اپل ویژگی‌های جدیدی را اضافه می‌کند تا سلامت باتری را نشان دهد و در صورت نیاز به تعویض باتری آن را توصیه میکند. اینها را می‌توانید در مسیر زیر مشاهده کنید.

Settings > Battery > Battery Health

علاوه بر این، کاربران می توانند مشاهده کنند که آیا ویژگی مدیریت عملکرد که به صورت پویا حداکثر عملکرد را برای جلوگیری از خاموش شدن غیرمنتظره مدیریت می کند یا خیر. این ویژگی تنها پس از خاموش شدن غیرمنتظره برای اولین بار در دستگاهی با باتری که توانایی ارائه حداکثر توان لحظه ای کاهش یافته است، فعال می شود. این ویژگی برای iPhone 6، iPhone 6 Plus، iPhone 6s، iPhone 6s Plus، iPhone SE (نسل اول)، iPhone 7 و iPhone 7 Plus وجود دارد. در iOS 12.1، iPhone 8، iPhone 8 Plus و iPhone X نیز شاهد این ویژگی هستیم.در آیفون XS، آیفون XS مکس و آیفون XR نیز این ویژگی وجود دارد.

(دقت کنید اگر دستگاه شما به سیستم عامل iOS 11.2.6 بروز رسانی شده است، ابتدا ویژگی مدیریت عملکرد غیر فعال میشود و با اولین خاموش شدن غیر منتظره به صورت خودکار این ویژگی فعال میشود)

همه مدل‌های آیفون دارای مدیریت عملکرد سلامت باتری هستند تا اطمینان حاصل شود که باتری و سیستم کلی همانطور که طراحی شده‌اند کار می‌کنند و اجزای داخلی محافظت می‌شوند. این شامل رفتار در دماهای سرد یا گرم و همچنین مدیریت ولتاژ داخلی است. این نوع مدیریت عملکرد برای ایمنی و عملکرد مورد انتظار مورد نیاز است و نمی توان آن را خاموش کرد.

حداکثر ظرفیت باتری آیفون

صفحه Battery Health شامل اطلاعاتی درباره حداکثر ظرفیت باتری و حداکثر قابلیت عملکرد است.

حداکثر ظرفیت باتری،ظرفیت باتری آیفون را نسبت به زمانی که نو بود اندازه گیری می کند. با پیر شدن باتری از نظر شیمیایی ظرفیت باتری کمتری خواهد داشت که ممکن است باعث کاهش ساعات استفاده بین شارژ شود. بسته به مدت زمان بین ساخت آیفون و فعال شدن آن، ظرفیت باتری شما ممکن است کمی کمتر از 100 درصد نشان داده شود.پس جای نگرانی نیست.

یک باتری معمولی طوری طراحی شده است که در شرایط عادی تا 80 درصد ظرفیت اولیه خود را در 500 دوره شارژ کامل حفظ کند. گارانتی یک ساله شامل پوشش خدمات باتری معیوب می شود. اگر خارج از گارانتی باشد، اپل خدمات باتری را با هزینه شارژ ارائه می دهد.

همانطور که سلامت باتری شما کاهش می یابد، توانایی آن برای ارائه حداکثر عملکرد نیز کاهش می یابد. صفحه «سلامت باتری» شامل بخشی برای حداکثر قابلیت عملکرد است که در آن پیام‌های زیر ممکن است ظاهر شوند.

عملکرد باتری آیفون طبیعی است


هنگامی که وضعیت باتری بتواند از حداکثر عملکرد طبیعی پشتیبانی کند و ویژگی های مدیریت عملکرد را اعمال نکرده باشد، این پیام را خواهید دید:

باتری شما در حال حاضر از حداکثر عملکرد معمولی پشتیبانی می کند.

مدیریت عملکرد باتری آیفون فعال شد

هنگامی که ویژگی های مدیریت عملکرد اعمال شد، این پیام را خواهید دید:

This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power. Performance management has been applied to help prevent this from happening again. Disable…

(این آیفون خاموشی غیرمنتظره ای را تجربه کرده است زیرا باتری قادر به ارائه حداکثر توان لازم نیست. مدیریت عملکرد برای کمک به جلوگیری از تکرار این اتفاق به کار گرفته شده است. غیرفعال کردن…)

توجه داشته باشید که اگر مدیریت عملکرد باتری را غیرفعال کنید، نمی‌توانید دوباره آن را روشن کنید. اگر خاموشی غیرمنتظره رخ دهد، دوباره به طور خودکار روشن می شود. گزینه غیرفعال کردن نیز در دسترس خواهد بود.

سلامت باتری آیفون در وضعیت unknown

اگر iOS نتواند سلامت باتری دستگاه را تعیین کند، این پیام را خواهید دید:

This iPhone is unable to determine battery health. An Apple Authorized Service Provider can service the battery. More about service options…

(این آیفون قادر به تعیین سلامت باتری نیست. یک ارائه دهنده خدمات مجاز اپل می تواند باتری را سرویس کند. اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خدمات…)

این ممکن است به دلیل نصب نادرست باتری یا ناشناخته بودن قطعه باتری باشد.از این رو توصیه میکنیم حتما از باتری اورجینال آیفون استفاده نمایید.

مدیریت عملکرد باتری آیفون خاموش شد


اگر ویژگی مدیریت عملکرد کاربردی را غیرفعال کنید، این پیام را خواهید دید:

This iPhone has experienced an unexpected shutdown because the battery was unable to deliver the necessary peak power. You have manually disabled performance management protections.

(این آیفون خاموشی غیرمنتظره ای را تجربه کرده است زیرا باتری قادر به ارائه حداکثر توان لازم نیست. شما به صورت دستی حفاظت های مدیریت عملکرد را غیرفعال کرده اید.)

اگر دستگاه با خاموش شدن غیرمنتظره دیگری مواجه شود، ویژگی های مدیریت عملکرد دوباره اعمال می شود. گزینه غیرفعال کردن نیز در دسترس خواهد بود.

سلامت باتری آیفون کاهش یافته است


اگر سلامت باتری به میزان قابل توجهی کاهش یافته باشد، پیام زیر نیز ظاهر می شود:

Your battery’s health is significantly degraded. An Apple Authorized Service Provider can replace the battery to restore full performance and capacity. More about service options…

(سلامت باتری شما به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. یک ارائه‌دهنده خدمات مجاز اپل می‌تواند باتری را جایگزین کند تا عملکرد و ظرفیت کامل را بازیابی کند. اطلاعات بیشتر در مورد گزینه های خدمات…)

این پیام یک مشکل ایمنی را نشان نمی دهد. باتری شما همچنان قابل استفاده است. با این حال، ممکن است مشکلات باتری و عملکرد قابل توجه تری را تجربه کنید. باتری جایگزین جدید تجربه شما را بهبود می بخشد.

پیام مهم باتری

اگر پیام زیر را مشاهده کردید، به این معنی است که باتری آیفون شما تایید نمی شود. این پیام برای iPhone XS، iPhone XS Max، iPhone XR و نسخه‌های جدیدتر اعمال می‌شود.

Unable to verify this iPhone has a genuine Apple battery. Health information not available for this battery. Learn more…

(نمی توان تأیید کرد که این آیفون باتری اصلی اپل دارد. اطلاعات بهداشتی برای این باتری در دسترس نیست. بیشتر بدانید…)

اطلاعات سلامت باتری گزارش شده در دسترس نیست. برای بررسی باتری خود، با یک ارائه دهنده خدمات مجاز اپل تماس بگیرید.

منبع : Apple